השיער, הגרזן ומה שבניהם

10 הדברים שכדאי לדעת,ללמוד ולאמץ כדי להימנע ככל האפשר מטעויות ומאכזבות.

בשנים האחרונות אנו עדים לשינוי תפיסה בנוגע לשירות הצבע במספרה,אישה לא צובעת את שיערה רק כדי לכסות שיער לבן. הצבע הפך לחלק בלתי נפרד מהדגשת קו התספורת והשלמת המראה הכללי.
בנוסף, אנו עדים לצרכנות נבונה יותר מצד הלקוחות אם לגבי מוצרים איכותיים יותר לשיער ואם למקצוענות מעצבי השיער. הלקוחה המודרנית מודעת היטב למגמות האופנה ותחליף בקלות מעצב שיער שאינו עדכני.
מגמה זו דורשת ממעצבי השיער לבצע שינוי בחשיבה להשקיע בתחום כימית השיער ולא רק בעיצוב קו התספורת. מעצבי שיער שלא יבינו את השינוי המתרחש ימצאו את עצמם מאחור ( אתה לא שם אתה לא קיים).
משל על בחור חדש שהגיע לעבודה כחוטב עצים . השכר שולם על-פי ההספק , ככל שחטב יותר עצים גדל שכרו.
קיבל לידיו גרזן והצטרף לחבורת החוטבים המבוגרים. הבחור כמעט ולא נח כל היום, אך מדי פעם כשהציץ לעבר חבורת המבוגרים, מצא אותם נחים. בסוף היום הגיע מנהל העבודה והחל לספור את כמות הגזם שחטבו.
נדהם הבחור הצעיר לגלות שדווקא הוא, שלא נח כמעט, היה עם ההספק הקטן ביותר. פנה לאחד המבוגרים ושאלו: "איך ייתכן שאני צעיר יותר ובכושר טוב יותר מכם, לא נחתי כל היום ועדיין לכם היה הספק טוב ממני?" .

ענה לו המבוגר: "בכל פעם שראית אותנו "נחים" , השחזנו את הגרזנים והכנו אותם שוב לעבודה".
מוסר השכל: מידי פעם עלינו לקחת פסק-זמן מלחץ העבודה "ולהשחיז" את הידע שלנו.
תוספת של ידע, הבנה והכרה טובה יותר של חומר העבודה שלנו- השיער , תוביל לתוצאה טובה יותר ייחסכו מאיתנו עבודה מיותרת ועוגמת נפש ללקוחה.
עפ"י תורת הזן "אדם צריך ללמוד כל החיים על מנת להגיע לרמת יישום של תינוק". כמו שתינוק עושה דברים ללא חשיבה ובדרך כלל הוא עושה אותם נכון כך צריכים אנו לעשות את הדברים בלי שהמחשבה תפריע לנו. אם נבין את ההיגיון שעומד אחרי הדברים לא נצטרך להשקיע מחשבה יתרה.
על מנת להצליח ביישום הצבע עם אפס טעויות אין להשאיר דבר ליד המקרה. היכולת להגיע לנוסחאות צבע מדויקות, להימנע מטעויות ולפותרם כשנתקלים בהן , נובעת מהבנת הכללים הבסיסיים של כימיית צבעי השיער .
טכניקת הצבע היא מדע מדויק והגיוני מאוד,כך שאין כל צורך ללמודם בעלפה .
בספרי "כל שערה בצבע" אני מתייחס לבעיות צבע שכיחות כקשות ומוכיח שניתן להתמודד איתן ללא צורך במאמץ מיותר.

להלן מספר טיפים מתוך ספרי "כל שערה בצבע" :

חוק ראשון: דיאגנוזה נכונה של הצבע המצוי. רצוי מאוד להשקיע מספר דקות של שיחה עם הלקוחה באנמנזה (הכרת ההיסטוריה של שערה), צבעים קודמים, חינה, סלסול, החלקה, הבהרה וכו'.
חוק שני: צבע לא מבהיר צבע, חשוב מאוד להתייחס לכך כאקסיומה. ישנם שני מצבים עיקריים שאנו מעצבי השיער נתקלים בהם שיער בתולי- שיער שלא נצבע עדיין שיער צבוע- במצב זה לא נוכל להבהיר את השיער ללא ניקוי פיגמנטים (הבהרה) טרום צביעה.
דוגמא: לקוחה עם שיער צבוע 7.43 , צבע רצוי 8.3 , לכאורה טון אחד בלבד יותר בהיר ובכל זאת אנו חייבים ליישם ניקוי פיגמנטים.
חוק שלישי: מעבר מצבע חם לצבע קר מחייב ניקוי פיגמנטים.
דוגמא: לקוחה עם צבע שיער 8.4, צבע רצוי 8.1, אמנם אנו נשארים באותה דרגת בהירות, אך המעבר מצבע חם לצבע קר מחייב אותנו ליישום ניקוי פיגמנטים ולאחר מכן ניקוי צבע.
חוק רביעי: בחישוב הצבע יש לקחת בחשבון שהגוונים החמים זהב ונחושת נותנים לנו את התחושה שהצבע בהיר בחצי טון כתוצאה מהבוהק שלהם. לעומתם הגוונים הקרים אפור וסגול , מקהים את הצבע בחצי טון.
חוק חמישי: בצביעה אחרי פרמננט או החלקה הצבע מתקהה בטון שלם. דוגמא: אם נשתמש בצבע 6.35, התוצאה שתתקבל 5.35. מסקנה: בחישוב נוסחת הצבע נוסיף טון אחד יותר בהיר מהצבע הרצוי.
חוק שישי: חשוב מאוד למקם נכון את הגוון הרצוי בטון הבהירות הנכון. ניסיון למקם את הגוון בטון הלא נכון ישבש את הוצאה. לדוגמא: אם ננסה למקם גוון נחושת בטון אחד עד חמש, הנוסחה תשתבש כמובן.
הנחושת תהיה במיטבה בטונים שבע עד שמונה.
חוק שביעי: כשאנו צובעים שיער לבן או כשאנו משתמשים בצבעים אפורים, אין להשתמש בחמצן גבוה מ-6%.
חוק שמיני: כשאנו מעוניינים להקהות שיער או בצביעה לאחר הבהרה די שנשתמש בחמצן 3%.
חוק תשיעי: כשאנו צובעים שיער בצבעים מבהירים, יש לקחת בחשבון שהצבעים המבהירים אינם מכסים שיער לבן למרות שנוסיף צבע יסוד.
חוק עשירי: כשאנו צובעים שיער בלונד ומעוניינים להפוך אותו לאפור יותר , יש להוסיף מעט אדום לתערובת האפורה על מנת שהצבע לא יתקבל מט (ירוק).

אלה הם עשרת החוקים הבסיסיים והחשובים ביותר להבנת הצבע אם נשנן אותם וחשוב מכל נבין אותם ואת ההיגיון שעומד אחרי כל אחד ואחד מהם, חצי מהדרך נסללה לפנינו.
"הלקוחה שראית אתמול וגם היום לא בהכרח תהיה הלקוחה שתראה מחר, דאג לשנות זאת!!!"

חיים סיון בוגר האקדמיה של וידאל ששון,בעל סלון בראשון לציון כעשרים שנים מדריך מעצבי שיער וכותב הספר "כל שיערה בצבע". כיום יושב בוועדת היגוי של משרד החינוך לפיתוח וכתיבת תוכנית לימוד עבור בתי הספר לעיצוב שיער.



לתגובות או שאלות