מספר סיבות לנשירת שיער

מי לא מכירה את הסיטואציה של סירוק השיער אחרי חפיפה והזעזוע מכמות השערות שנשארו על גבי המברשת מסתבר שכמו בחיים, בהם הנשים קצת יותר "מורכבות" מגברים, גם הסיבות בגינן נושר השיער הן רבות ומורכבות יותר. לעומת זאת, גנטיקה היא רק אחת מהסיבות וחשוב להכיר את כולן על מנת לא להיכנס ללחץ, במיוחד בתקופה זו בה חוץ מהעלים שנושרים מהעצים, גם השיער שלנו נושר יותר מהרגיל.

"אצל נשים יש לא מעט סיבות לנשירת שיער", חוץ מתורשה ומחילופי עונות בהם יש נשירת שיער מוגברת, גם אורח החיים המודרני גורם בעקיפין לנשירה בגלל מתחים, עייפות, תזונה לקויה, עישון, חוסר בחלבון, ברזל (B12), בעיות בבלוטת התריס (תת פעילות או יתר פעילות) ואפילו שימוש בתרופות מסוימות כמו תרופות נגד דיכאון, יכול לגרום לנשירת שיער. חשוב מאוד לחפש את הגורם האחראי לנשירה ולטפל בו".

אז מה באמת קורה לנו שם בפדחת? למה השיער שלנו נושר מהראש? כל הסיבות לנשירה הן תוצאה של ירידה באיכות זרימת הדם העוטף את זקיק השערה ולהזנה לקויה של שורש השערה. זקיק השערה עטוף במעטפת קולגן, החיונית לבנייה ולהתפתחות השיער. כאשר הקולגן מתפתח בכמות גדולה מהנורמה ומתקשה, הוא מכווץ את שורשי השערה ואז השערה מחוברת לקרקפת בצורה פחות חזקה והיא נושרת. השורש המכווץ מתקבע פחות טוב בקרקפת ומרכיביו הבסיסיים נמנעים ממנו באיטיות, מה שמחליש את השורש ומייצר שערה דקה. בהדרגה, השערה לא תצמח יותר.

קצת מפחיד מה שקורה שם למעלה. מה עושים בנדון?
"ראשית, לא להיבהל", "קיימת תחלופת שיער טבעית בה אנחנו מאבדים מידי יום בין 60 ל-100 שערות (כל 20 דקות נושרת שיערה), וזהו תהליך התחדשות טבעי לחלוטין. שנית אפשר לעשות בבית אבחון עצמי לנשירה, ויש כמה טכניקות פשוטות: לאחר חפיפת השיער, סירוקו במברשת והוצאת כל השיער שיצא בסירוק, תפסו קבוצת שיער ומשכו אותה. אם נשרו מעל 2-3 שערות, זו נשירה.

אם נשנה את כמות החפיפות או ההברשות של השיער זה יעזור?
"לחפוף פחות זה מיתוס ישן ואנחנו יודעים היום שזה לא משפיע על הנשירה, כמו שיודעים היום שלא צריך לעסות במיוחד את הקרקפת על מנת להזרים את הדם, כי החפיפה עצמה מהווה עיסוי לקרקפת. בפעולת ההברשה של השיער אנחנו בעצם דולים החוצה שיער שבכל מקרה ינשור ולכן גם זה לא ממש עוזר".

אז מה כן?
"אם עשית את כל הבדיקות ומצאת שהנשירה היא רצינית, אני ממליץ על טיפול ייעודי. יש היום בשוק כמה טיפולים לנשירת שיער הטובים ביניהם מבוססים על פטנט מהפכני שמעניק הזנה לשורש השערה, נלחם בקולגן שמצטבר על השערה ו"חונק" אותה וזה מסייע לשיערה להיאחז בקרקפת. מטרת הטיפול לחזק את סיב השערה.

הכתבה מתבססת על הספר "כל שיערה בצבע" שכתב חיים סיון.
חיים סיון הוא מעצב שיער וחבר בוועדת ההיגוי של משרד החינוך לפיתוח וכתיבת תוכנית לימוד עבור בתי הספר לעיצוב שיער.



לתגובות או שאלות